Sør-Spania med bil, 2010

Vi landet i Malaga natt til tirsdag 28. sept. Overnattingen på Novotel var bestilt på forhånd. Etter noen timers søvn, gjorde vi oss klar for å hente leiebilen. Det var godt og varmt og vi kjente solen brenne mot huden mens vi ventet på taxien som skulle ta oss med til utleie byrået. Litt småsur innså jeg at vi skulle kjøre en Renault Megane, hadde hørt mye dritt om den bilen. Men vi fikk ikke velge noe annet. Så vi satte nesen mot Nerja og kom fort over skuffelsen, bilen var grei den. På veien stoppet vi i Torres del Mar for å lete etter minnebrikke til Arvids kamera, han hadde selvfølgelig reist i fra sin i pc’en hjemme! Vi benyttet anledningen til å dyppe tærne i sjøen. Det var litt kaldt, men barske nordmenn skulle vel alltids klart å ta en dukkert. Vi skulle jo videre, så det ble vår unnskylding. I Nerja ble det en kort stopp for å spise i restauranten ved gruvene.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA     SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Der i fra for ferden videre til Granada og det var sein ettermiddag da vi ankom Alhambra. Selvfølgelig var billettene utsolgt, men vi fikk sett litt fra utsiden. Det var en skikkelig turistmagnet som vi egentlig var glad til for å slippe. Vi overnattet på hotell Juan Miguel midt i sentrum. Vi klarte ikke stå imot is fondue på Häagen-Dazs, en opplevelse vi sent vil glemme. Det var så mektig at vi hoppet over middagen, men litt senere på kvelden smakte det med lokal Sangria og litt tapas.

Vi dro tidlig fra Granada og satte kursen mot Ronda. På veien kjørte vi innom Antequera og fikk øye på et skilt som viste vei til en ulvepark. Det hørtes spennende ut, så vi fulgte skiltingen. Etter ca. 7 km kom vi fram. Det var bare 4 andre turister der. Vi fikk en guidet tur sammen med dem og fikk et interessant innblikk i ulvens historie. På nært hold fikk vi sett Iberisk, Canadisk og Russisk ulv.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Etterpå valgte vi å følge samme veien videre mot Ronda, det ble en svingete opplevelse. Da vi kjørte gjennom Alora var sulten i ferd med å melde seg. Vi stoppet ved en restaurant i Las Angusturas, et par km forbi Alora. Det viste seg at den var stengt. En lokal huseier som hadde «casa rural» til leie, viste stolt fram et av sine utleie hus. Vi hadde ikke tenkt å avslutte dagens etappe så tidlig, klokken var bare 14.00. Men det betydde også at vi kunne nyte hele ettermiddagen ved det private bassenget. Fristelsen ble for stor, så Ronda måtte vente og vi ble værende i Las Angusturas den natten. Vi avtalte med huseieren at han skulle handle inn det vi trengte av mat i.o.m. vi ikke hadde med noe som helst i bilen. Han kom tilbake med fire bæreposer fulle av mat og drikke. Inn i mellom dukkertene koste vi oss med å grille fisk og svinefilet og drikke deilig vin.

Etter frokost satte vi oss i bilen og fortsatte vestover. Ronda er et spektakulert syn. Vi tok mange bilder av den stupbratte dype kløften som deler byen i to. Vi spiste middag på kanten av stupet og jeg ble servert den beste cappuchinoen ever. Det var enda mye igjen av dagen og vi kjørte videre mot Arcos de la Frontera. På veien kjørte vi forbi en liten landsby som heter Montecorto og måtte stoppe for en tissepause. Et skilt ved parkeringsplassen fortalte oss at det var en vannkilde i landsbyen. Det måtte vi selvfølgelig undersøke. Vi gikk i smale gater omkranset av hvitmalte hus. Lyset var så sterkt at det stakk i øynene. Byen er bygget oppover en fjellside og noen hundre meter opp forbi det siste huset fant vi kilden av krystallklart vann.

Vi ankom Arcos de la Frontera sent på ettermiddagen. Der feiret de helgenen San Miguel. Etter litt leting fant vi hotellrom og hev oss med på festen. Over alt var det damer i fargerike flamencokjoler. Stolte menn satt på sine andalusiske hester og skålte med vinglass i hånden. Små og store hadde på seg finstasen og koste seg til langt på kveld.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA    SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Med hjertet i halsen kjørte vi nedover fjellsiden gjennom Arcos’ smale gater hvor Renaulten smøg så vidt gjennom uten å ta borti hushjørnene. Nå bar det ned av fra fjellene og ut mot Atlanterhavskysten. Vi kjørte først innom Barbate men det så ikke noe koselig ut, så vi kjørte litt lenger sørover til Zahara de los Atunes. Vi fant et leilighetshotell rett ved stranden. Vi bestemte oss for bli her i to dager. Det var rolig i gatene og på stranden var det langt mellom solhungrige turister. Vannet i Atlanteren holdt god temperatur så vi fikk oss noen deilige dukkerter. Slett ikke dumt å ha ferie utenom sesongen. Vi badet på stranden og i bassenget på hotellet. Dette ble to herlige og avslappende dager. Hver dag når solen nærmet seg horisonten og farget himmelen orange, kom fiskerne med sine lange fiskestenger og vasset ut i de høye bølgene for å kaste ut snøret. Med sneipen i munnviken satt de i sanden og ventet på fangst. Mye venting, lite fisk.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA   SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Da vi ankom Tarifa, Spanias sørligste punkt, lå disen over havet. Kysten av Afrika, bare noen kilometer borte, kunne så vidt skimtes som skygger. Vi stod på moloen med Atlanterhavet på den ene siden og Middelhavet på den andre. Da vi kjørte videre langs kysten fikk vi allikevel tatt gode bilder av Afrika fra et utsiktpunkt litt oppe i høyden. Siste landsby som stod på ønskelisten var Castellar de la Frontera. Det ble prikken over i’en. På toppen av et fjell, innenfor borgmurene, en liten hvit landsby. Smale gater uten biler, fargerike blomster og inngangsdører og åpninger i borgmuren som åpenbarer en fantastisk utsikt i alle retninger. Vi prøvde å finne en overnattingsplass, men var litt for seint ute. Men det ble et restaurantbesøk med turens beste smaksopplevelse! Litt slukøret dro vi fra Castellar med et stort ønske om å returnere en annen gang. Siste overnattingen ble i Fuengirola. Det var godt med biff etter en uke med nesten bare fisk på menyen… Denne siste kvelden i Spania fikk vi en smakebit av turistmaskinen, men vi foretrekker de mer autentiske landsbyene.